Táto fotka je neostrá. Prečo?

Šťastný majiteľ nového a drahého fotoaparátu však môže veľmi rýchlo zosmutnieť pri pohľade na svoje prvé fotky. Kde fotí? Pochopiteľne, že doma, v tme. Najhoršia možná kombinácia na zoznámenie sa s novým fotoaparátom… Ako dopadne? Všetky fotky sú neostré a čo teraz? Zahodiť aparát do kýbľa? Alebo je chyba vo fotografovi?

Možné neostrosti

Neostrosť môže byť dvoch druhov – pohybová a z nezaostrenia.

Neostrosť spôsobená nezaostrením

Ak objektív fotoaparátu nie je pri fotení v správnej vzdialenosti od snímača, fotka bude neostrá. O správnu polohu objektívu a teda o zaostrenie sa stará spravidla automatika. Bzučiaci motorček vysúva a zasúva sklíčka objektívu bližšie a ďalej od snímača a hneď aj vyhodnocuje výsledok. Keď nájde polohu, ktorá dáva najostrejší obraz, ukončí práci a povolí prístroju fotiť.

Ako vyzerá zneostrenie zle zaostreným objektívom? Z bodu urobí väčší, alebo menší krúžok. Čím je krúžok väčší, tým menej bolo zaostrené.

Zneostrím niekoľko predmetov umelo, pre názornosť. Vľavo ostrý stav, v strede mierna neostrosť, vpravo silná neostrosť.

A teraz si pozrieme, ako to vyzerá v skutočnosti.

Obrázok je neostrý z dôvodu nezaostrenia. Ako to zistíme?

Hľadajte na fotke lesklé miesta, napríklad odlesky na zelenej loptičke, alebo iné objekty, ktoré sú podľa možnosti malé a kontrastné. Ak majú tvar pravidelného krúžku, ide o zneostrenie nezaostrením.

Druhý dôkaz o tomto druhu neostrosti sa dá nájsť na snímkach, ktoré obsahujú niečo v popredí a niečo v pozadí. Napríklad tvár dovolenkára a v pozadí jazero.

Veľmi často sú predmety v popredí (žiarovka, kovová miska na mydlo) takmer ostré a predmety v pozadí neostré. Alebo naopak – ostré pozadie a neostré popredie.

Na obrázku z ukážky bolo zaostrené zle, bližšie, než na predmety, ktoré sú na scéne.

Čo s tým?

Nič.

S neostrou fotkou ťažko niečo podniknúť potom, čo ste ju odfotili zle. Jedine zmenšiť na čo najmenšiu a trochu softvérovo doostriť, výsledok však bude skôr zlý, ako uspokojivý, asi takýto:

Na prvý pohľad to vyzerá ostrejšie, je tam ale aj viac šumu a žiadne nové podrobnosti…

Pohybová neostrosť

Druhý typ neostrosti je spôsobený pohybom. Počas expozície obrázku sa fotoaparátom pohne. Alebo fotografovaná osoba sa počas expocície pohne.

Samozrejme môže sa pohnúť zároveň osoba aj my s fotoaparátom, ale nekomplikujme tento návod. zbytočným detailizmom.

Keď sa pohne objekt

To, že neostrosť je spôsobená pohybovaním sa fotených nešťastníkov zistíte hravo:

Ľudia sú celkom neostrí, statické okolie zas celkom ostré. Tento pohyb vznikne tak, že počas expozície – napríklad desatiny sekundy – sa človek stihne otočiť. Namiesto obrysov sa teda na snímači zaznamená dráha…

Keď sa pohne aparátom

Teraz si pozrime, ako vyzerá pohybová neostrosť, ak pohnete aparátom. Najskôr teoreticky:

Vľavo pôvodný záber, v strede mierne, vpravo veľmi pohybovo neostrý. Z bodky sa stane čiara. (Nemusí byť rovná, ak sa hýbalo aparátom trasľavo, bude roztrasená.)

A teraz skutočný záber:

Bielou šípkou som naznačil smer, akým sa obraz pohyboval vo fotoaparát počas expozície. Lepšie to vidno, ak si zväčšíte nejaký detail na obrázku.

Uvidíte, že objekty sú akoby zdvojené, alebo posunuté, ale na lesklých a kontrastných miestach sa vždy nájde niečo celkom ostré – vodové farbičky sú celkom jasne ostré, iba z nich pokračujú šmuhy.

Iná obrázok s pohybovou neostrosťou.

Po zväčšení vidíte, akým smerom sa pohlo.

A ešte jeden naozaj extrémne rozhýbaný príklad.

Čo proti tomu?

Ak je už snímka odfotená, nedá sa nič robiť, je zničená.

Prevencia?

Počas fotenia sa snažte zaostrovať na kontrastných a svetlých objektoch. Uľahčíte fotoaparátu prácu a nemusí zaostrovať naslepo, či náhodne.

Ak už máte dobre zaostrené, držte fotoaparát čo najpevnejšie a počas stlačenia spúšte sa ním snažte ani trochu nepohnúť.

Pokojne si to nacvičte. Foťte niečo vo veľmi zlom osvetlení, dlhou expozíciou a skúšajte takú polohu tela, kombinovanú s nedýchaním, ktorá podá najlepšie výsledky. Nepočítajte s tým, že chytíte aparát do rúk a pôjde to samé. Chce to desiatky pokusov.

Keď si môžete vybrať, voľte na fotenie vždy čo najsvetlejšie prostredia. Dve stowatové žiarovky v lustri sú fajn, ak máte návštevu, ale s fotkami bez blesku v takých podmienkach nemôžete dopadnúť veľmi dobre.

V prípade, že chcete často fotiť doma, v umelom svetle, kúpte si reflektory. Celkom vážne!

Ako na najlacnejšie reflektory? V predajniach so svietidlami ich nájdete často pod označením halogénové  reflektory na osvetlenie exteriéru, nevyzerajú dobre, ale majú solídnych 500 wattov a cenu oveľa nižšiu, ako počet wattov. Tri zvládnete zhruba za tisícku, plus kábel (ten MUSÍ inštalovať kvalifikovaný elektrikár! Nie, že sa dáte zabiť kvôli úspore pár stoviek!) Ak namierite 2 alebo 3 také reflektory v miestnosti do stropu a zapnete, fotky budú výrazne lepšie a s nižším šumom. Pozor, tieto reflektory sa rýchlo zahrievajú, chce to stojan, alebo iné umiestnenie, ktoré zabráni požiaru.

Záver

Ak tieto rady nedodržít
e, dá sa fotiť aj bez toho, ale fotky budú nižšej kvality a budete mať veľa odpadu – všetko radšej foťte viackrát za sebou. Snáď sa aspoň na jednej z mnohých opakovaných fotiek nezatrasie ani vaša ruka, ani fotený človek.

Predovšetkým však nečakajte od dnešných digitálnych fotoaparátov technické zázraky.

Fotenie v obývačke pri bežnom svetle nie je tak jednoduché. Fyzikálne zákony nepustia. Snáď o viac rokov…

Takáto fotka je pre fotoaparát, fotografa a aj psa naozaj veľmi ťažkou úlohou – čierny pes osvetlený bytovým lustrom. Človek sa až čuduje, že na zábere vôbec niečo je.

A ak niečo trpí pohybovou neostrosťou, je to chvost psa. Psi by sa počas fotenia nemali tešiť.

Komentáre k článku: Táto fotka je neostrá. Prečo?

  1. Tond0 13. decembra 2003

    Nesuhlasim s tymto:

    „Na obrázku z ukážky bolo zaostrené zle, bližšie, než na predmety, ktoré sú na scéne. Čo s tým? Nič.“

    Na fotoaparate sa predsa da prepnut druhy zaostrovania (bodove, priemerove, stredove, atd.), takze riesit sa to da…

  2. Miro Veselý 13. decembra 2003

    Aha, ja som to písal v tom zmysle, že ak sa fotka odfotí zle, už sa jej nedá pomôcť. Vidím, že som to formuloval nejednoznačne, ďakujem za upozornenie, už to upravujem.

  3. Miro Komosny 15. decembra 2003

    Zdravím.
    K tej kúpe halogénov by som navrhol v článku spomenúť aj statív. To „netrepanie“ rukou mám ako-tak nacvičené, ale stači foťák o niečo oprieť a rozdiel je citelný.

  4. Toudi 16. decembra 2003

    Tondo, ty si ale truba. Nic si nepochopil. Ak je fotka uz raz zle odfotena, tk sa mozes postavit aj na hlavu a nic s tym neurobis. Rec nebola o tom, ake druhy zaostrovania ma ten alebo onen fotak. Uz to chapes?

  5. Mirko 25. marca 2004

    Jsem,rád že se někdo stará o nás začátečníky.
    myslím si že je to záslužnější činnost než spící poslanec na zasedání vlády

  6. Miro A 9. júla 2004

    Ad fyzikalne zakony nepustia:
    Ja chcem snimac, ktory sa bude dat nastavit na ISO 8000 a som v pohode aj v byte.
    Do akeho ISO idu filmy?
    Do akeho ISO idu snimace (samozrejme +elektronika,…) na profi digi fotakoch?
    Neviem, v tomto som neskuseny, moja C-700 ide do ISO 800, co som videl bezne digitalne fotaky, tak do 3200.
    Pri filmoch je to mozno kompromis s ohladom na cenu. A pri digi mozno tiez.

    Nech sa pani mikroelektronici este trochu posnazia
    a spravia mi ten ISO 8000 snimac. (ale lacny!)

    (ISO = citlivost, cim vacsie ISO, tym menej svetla staci snimacu/filmu)

  7. Miro Veselý 9. júla 2004

    Miro A: Oni by nezaškodili ani dovolenky v kozme. Povedzme tak za 700 korun na týždeň aj s cestou a kyslíkom a polpenziou. Pre rodinu.

  8. SpaceMan 14. februára 2008

    Síce reagujem oneskorene, ale nedá mi nereagovať na príspevok Mira A. Fotorafovanie v zlých svetelných púodmienkách s nastaveným snímačom na ISO8000, (hoci aj ISO3200)je vyložená hlúposť. Pri fotografovaní s vysokou citlivosťou snímača vzniká veľky šum a snímka je nepoužiteľná. Skús si odfotiť, trebárs aj pri dobrých svetelných podmienkách nejakú snímku – a to aj pri tých tvojích ISO800 a uvidíš!
    Každý snímač sa vyznačuje nejakým šumom, čím sú fyzické rozmery snímača menšie, tým je tento šum väčší. Preto sa najäčším šumom vyznačujú malé kompakty a naopak najmenším profi zrkadlovky, ktoré majú velký snímač, aj rozmerov kinofilmového políčka (24×36). Šum tiež závisí od kvality výroby snímača a tiež od použitej elektroniky.
    Ak vás to zaujíma môžem to ďaslej rozviesť.

  9. ddddd 3. marca 2008

    SpaceMan: tiez som chcel prave prispiet :) Mame tu po par rokoch Nikon D3, ktory ma momentalne najlepsiu kvalitu obrazu pri vysokom ISO. Nie je problem ani ISO 8000 :) Pri ISO 6400 su fotky nadherne a bez viditelneho sumu, pri sialenom ISO 12800 uz trosku sum vidno, ale da sa to redukovat, a pri uplne sialenom ISO 25600 toho sumu uz je sice hodne, ale stale sa da :)
    Takze sen sa splnil :)

  10. mutino 13. marca 2008

    Asi mi to uniklo.Ale je tu ešte jedna dôležitá vec,ktorú nikto
    nespomínal.Hĺbka ostrosti.U malých digitálnych kompaktov
    zo zoomom,ktorý má malý rozsah to nerobí skoro žiadny problém.Pri objektívoch s dlhším ohniskom treba počítať
    aj s týmto aspektom pri zaostrovaní.Stáva sa potom,že
    osoby na fotke sú rozostrené a ostré je pozadie na ktorom
    vôbec nezáleží.

  11. Marek Kvačkaj 5. decembra 2008

    Chcem sa informovat, mam nikon d60vr, chcem kupit objektiv so svetelenosťou 1,8. Ked budem fotit bez blesku v interiéry bude to lepšie???sá sa to??ďakujem

  12. Peter 9. decembra 2008

    Marek:
    ja mam Nikon 50mm f/1.8 D a jednoznacne odporucam! za tu malu cenu je to brutalne ostre sklo a o svetelnosti ani nehovorim.
    recenzia je napr. tu:
    http://www.kenrockwell.com/nikon/5018daf.htm

    a na ebay ju zozenies aj za 2500sk s dopravou z ciny.Ttak som ju kupoval aj ja. Mam Nikon D80… len bacha ten objektiv nema motor na ostrenie. takze musis mat motor v tele fotaku alebo len manual.
    Lenze D60 motor nema (http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/) takze budes musiet ostrit len manualne.

    Inak Nikon ma uz verziu s motorom:
    NIKON 50mm f/1.4 G AF-S, cena cez 10tis

  13. venco61 21. decembra 2008

    Všetkých Vás srdečne zdravím! Prosím o radu. Prechádzam z kompaktu na zrkadlovku pravdepodobne Nikon d60, alebo Pentax. Mám z minulosti objektívy k Praktike LTL a chcem ich využiť aj keď s určitými obmedzeniami. Existuje na to nejaká rsdukcia? Sú to objektívy so závitom M 42X1. Ak má niekto o takejto možnosti buď informácie, alebo má s tým skúsenosti prosím ozvite sa. Vopred ďakujem.

  14. valca_333 22. decembra 2008

    aaaaaako mame docielit tooho ked sa niaky človek pohne aby bola fotografia ostá

  15. philips 22. decembra 2008

    valca333 : odfotit znova :) , ked mas uz zaostrene a v momente stlacenia spuste sa ti tam miksuje to nezachranis

  16. nina 28. decembra 2008

    A pri makre je to ako? clovek nehybe ani fotoaparatom a ani objekt sa nehybe a predsa je neostry…co s tym? da sa to nejak vylepsit? lebo niektore makra co pozeram su skutocne ostre detailne ale ked sa snazim tak isto nieoc zachytit ja vzdy je z toho rozmazanica

  17. lupo 31. decembra 2008

    Venco61, zdravím Ťa. Osobne používam Nikon a keďže som niekedy fotil Zenitom, ktorý má tiež závit M42 bolo mi ľúto „vyhodiť“ objektívy a hlavne makro mech. Redukciu Nikon F na M42 som našiel na Aukro.cz. Osobne som si ju vizdvihol v Zlíne asi za 200,- Kč. Obmedzenia niesú určité ale veľké. Na fotenie s priamo nasadeným objektívom cez redukciu by som to nepoužíval, veľmi som ale spokojný s výsledkami z makro mechu.

  18. fotograf1 1. januára 2009

    Inak som si všimol, že sa dajú problémy s pohybujúcimi objektami obísť
    s digitalom tak, že namiesto fotorežimu si dáte videosekvenciu. Z tej si potom v PC vystrihate to najlepšie ako fotky.

  19. venco61 1. januára 2009

    Lupo, aj ja Teba srdečne zdravím a prajem veľa zdravia, pohody a fotografického šťastia v nasledujúcom roku. Za radu srdečná vďaka, ja už sa nakontaktujem a do Zlína z Myjavy nemám ďaleko.

  20. Peto 4. januára 2009

    Nina, ak chces fotit makro, treba tento rezim najprv nastavit na fotaku, aby vedel, ze zaostrovat bude na kratsiu vzdialenost, ako je bezne. Ak nastavene nie je, fotak na prilis kratku vzdialenost nie je schopny zaostrit. Problem moze byt aj v tom, ze sa pokusas ist k objektu blizsie, ako je mozne. Niektore fotaky dovoluju makro od 10 cm, ine od 5 alebo od 1 cm, co uz je vlasne supermakro. Problem so zaostrenim moze nastat aj v pripade, ze je malo svetla.

  21. Spano 14. januára 2009

    Ahojte! Mam v poslednom case taky problem: normalne fotografie v normalnom prostredi fotene automatom su rozmazane. Len pri foteni bleskom su da sa povedat ostre. No samozrjeme v tom pripade je hodne skreslene svetlo. A este nieco. Uz dva dni dni odomna stale dookola fotak pyta formatovanie karty. Po volbe formatovania sa teda naformatuje pravdepodobne a okamzite pyta dalsi format. Po volbe neformatovat sa vypne. Je normalne nepouzitelny.
    Caute.

  22. Miro Veselý 14. januára 2009

    Spano je zima. V zime je prítmie, fotky sú často neostré vinou pohnutia foťákom. Skús spraviť záber zo statívu alebo fixovaným aparátom. Ak bude ostrý, je to jasné. Tipujem, že to je problém.

    To formátovanie je horší jav, asi niečo nie je v poriadku. Karta, alebo foťák. Skús tam dať inú kartu, poraď sa s predajcom nech ti požičia. Ak iná karta bude fungovať, reklamuj kartu. Ak nie, reklamuj foťák.

  23. Spano 15. januára 2009

    Vdaka, Mirko, za tip ohladne karty, tam niekde bude zakopany hafan. No s tou ostrostou som sa mozno zle vyjadril. Zimou to nebude, lebo onen stav trva uz asi pat-sest mesiacov. A presnejsie ide o pohybovu rozmazanost. Tristvrtina ludi na zabere je „pohnutych“. A ani stativom to nebude, pretoze ho vobec nepouzivam. A ako som povedal, pred polrok boli fotky bezproblemove, dnes ako-tak vyhovuju (teda su nerozpohybovane) len s bleskom. Este raz dakujem a pozdravujem.
    Caute.

  24. Ľubo 2. júna 2010

    Ahojte.
    Fotky pri zlom osvetlení v interiéri v pohybe (tanečníci a pod.) sa mi nedarí nafotiť ostro, bez rozmazania pohybu. Blesk mám zabudovaný, takže ho z väčšej vzdialenosti nemôžem použiť. Skúšam nastavenie väčšej ISO, ale potom je tam veľa šumu. Skúšal som aj rôzne nastavenia merania, ale aj tak rozmaz. Poradíte mi ako na to? Som začiatočník, takže by sa mi veľmi zišla rada. Vopred ďakujem.

  25. Miro Veselý 2. júna 2010

    Ľubo ak sa nedá zvýšiť svetlo, tak nie je riešenie. Buď viac svetla, alebo vyššia citlivosť, alebo málo pohybu. Fyzika nepustí.

  26. Vado 14. júna 2010

    Kúpil som si zrkadlovku Olympus E-620 a nevie poriadne zaostriť. Keď spravím rovnaké zábery na Olymp. C-765 UZ a porovnám s E-620, tak zábery z C- 765 sú ostrejšie,krajšie.Poraďte,kde je chyba.

  27. 62454 24. júna 2010

    Vado: ono záleží dosť aj na nastavení soft. doostrenia. predpokladám že fotíš do JPEG formátu, vo foťáku máš možnosť korekcie doostrenia skús túto hodnotu zvýšiť.

  28. Pupalka 8. augusta 2011

    Ahoj Miro, mám taký problém, na posledných fotkách som mala rozmazaný horizont, resp. akoby sa horizont proti oblohe strácal v hmle. Ostatné veci boli ostré. Bratranec-fotograf mi povedal, že som mala pravdepodobne zašpinený objektív a na otlačkoch prstov sa mi rozptyľovalo svetlo, že si ho mám pretrieť handričkou na okuliare a malo by to pomôcť. Má pravdu alebo je to aj o technike fotenia? Pripomínam, že predtým som také fotky nemala. Keď je modrá obloha, tento efekt nie je taký zjavný ako pri zamračenej oblohe. ďakujem za každú dobrú radu, aj od ostatných fotografov.

  29. Miro Veselý 8. augusta 2011

    Pupalka z takéhoto popisu to neviem posúdiť. spravte test. odfoťte niečo a po očistení objektívu zas. uvidíte, či tam je rozdiel. alebo pošlite problémovú fotku do niektorého fóra na posúdenie. môžete aj mne majlom. ale ak bratranec je fotograf, predpokladám, že má pravdu.

  30. elon 7. januára 2012

    dobrý.ja mám zas ten problém,že ked fotím s bleskom tak sú fotky vždy ostré a zachytené stotinou sekundy (asi) ale ak blesk vypnem tak stačenie spúšte trvá akokeby dve doby a fotka je z 90% rozmazaná neviem kde robím chybu…mám Nikon Coolpix S8000

  31. Miro Veselý 7. januára 2012

    elon je to prirodzené, na to práve je blesk aby dosvietil tam, kde expozícia by bola kvôli tme pridlhá.

Pridajte komentár: